Krogh Optikk fremst på brilletrender i 147 år
Krogh Optikk var blant de første som satset knallhardt på solbriller i Norge, men øyehelse har alltid vært førsteprioritet for optikerkjeden, som har vært i bransjen i hele 147 år.
Helt siden den spede begynnelse i 1877 har Krogh Optikk jobbet med å være først med det siste, men kompetanse og faglig fokus har alltid stått i sentrum. Kombinasjonen av kvalitet, teknologi og design har gjort sitt til at kjeden, med to butikker i Bergen, har blitt en favoritt blant mange bergensere.
– Bergensere har lenge hatt en forkjærlighet for eksklusive merkevarer. Nå ser vi at dette også gjelder briller og solbriller, og det er her Krogh Optikk kommer inn med sitt brede sortiment av moteriktige briller til alle anledninger, forteller optiker Arvid Krogh.
Det er flere spennende retninger som skiller seg ut når det gjelder brilletrender for høsten og vinteren.
– Vi ser en klar sammenheng mellom solbrilletrendene fra i sommer og brilletrendene nå for høst og vinter. Våre mest populære solbrillemodeller kommer nå også som vanlige briller.
Fargeskalaen inntar et mer høstlig preg, og beveger seg i retning rosa karamell, aubergine og champagne med delikate og transparente toner som passer godt til den typisk lyse, nordiske hudtypen. Metall er også sterkt representert. Ovale former, cat-eye-design og sommerfuglfasonger er også en tydelig trend, ofte i diskré farger, men med store, uttrykksfulle fasonger.
– Fargeskiftende glass har også blitt svært populært, forklarer Krogh. Teknologien på dette området har nå blitt så raffinert at brillene skifter farge enda raskere enn tidligere. Det tar gjerne bare noen sekunder for glassene å skifte farge, noe som er spesielt praktisk når man kjører bil.
Fargen på de fargeskiftende glassene får også større variasjon. Det er ikke lenger bare de mørke glassene som gjelder, men også blålige nyanser og ulike toner av rosa er populært.
Selv om elementet av mote og stil preger butikkene rent visuelt understreker Krogh at det viktigste for en optiker alltid vil være synet.
– Synet står for ca. 70 % av sanseinntrykket vårt, så det er skremmende at mange ikke tar øyehelsen på alvor. Vår oppgave er å gjøre det lystbetont å ta vare på synet sitt, og vi oppfordrer derfor alle til å få gjennomført regelmessige synstester.
Optikerkjeden har gjort det til en viktig oppgave å hjelpe kundene med å finne briller de kan være stolte av å bruke, enten man bruker de fast, som en avlastning for liser eller kun av og til. Håpet er at kundene til og med vil bli «brilleambassadører».
– Som optiker selger vi noe mer enn det å se klart, man skal også se bra ut, avslutter Krogh.